Ռուս և խորհրդային արևելագետ, մուսուլմանագետ, թուրքագետ Վասիլի Բարտոլդը Ադրբեջանի պատմության համառոտ տեսության մեջ գրում է, որ «կովկասյան Ադրբեջան» անվանումը գործածության մեջ է մտել միայն հեղափոխությունից հետո։ «Նախքան Արաքսից հյուսիս գտնվող ինչ-որ հին ադրբեջանական հողերի մասին խոսելը, հարկ է հիշել, որ մինչև Դերբենտ այդ տարածքները նախկինում եղել են Իրանի մասը, հետո անցել են Ռուսական կայսրության վերահսկողության տակ՝ «Անդրկովկաս» անվանումով։ Իսկ երբ Ռուսական կայսրությունը ցնցվել է հեղափոխությունից և քաղաքացիական պատերազմից, օսմանյան բանակի սվինների վրա Բաքվում նստեցվել է այդ ժամանակ ստեղծված առաջին Ադրբեջանական Հանրապետության կառավարությունը։ Ըստ էության, դա Ռուսական կայսրության նկատմամբ անջատողական քաղաքականություն էր, որին աջակցում էին թուրքերը։ Եվ եթե դա արդարացի էր, ապա ինչու՞ այդ իրավունքից չէին կարող օգտվել հայերը՝ իրենց կորցրած պետականությունը վերականգնելով պատմական Հայաստանի տարածքում։ Ինչու՞ գոյության իրավունք չուներ հենց այն Մուղանի Սովետական Հանրապետությունը (ՄՍՀ), որը հռչակվել էր 1919 թ. մայիսի 15-ին ռուսների և թալիշների կողմից։ 1918 թ. Բաքվի կոմունայի տապալումից հետո Թալիշ-Մուղանում ստեղծվել է սեփական՝ Մուղանի կառավարությունը, որը 1919 թ. ապրիլի 25-ին տապալվել է տեղի կոմունիստների կողմից։ Իսկ մայիսի 15-ին հռչակվեց ՄՍՀ-ն՝ Լենքորան մայրաքաղաքով։ Ի տարբերություն Թբիլիսիում Ադրբեջանի առաջին հանրապետությունը հռչակած մի երկու դյուժին մարդկանց՝ ՄՍՀ-ն հռչակած հանրագումարին մասնակցում էր մոտ 1000 պատվիրակ, որոնցից 600-ը տեղացի մուսուլման էր, 300-ը՝ տեղացի ռուս, մոտ 100-ը՝ այլ ազգությունների, այդ թվում՝ հայերի, ներկայացուցիչներ։ Եվ այն հռչակվում էր ոչ թե օտար հողում, այլ Թալիշ-Մուղանի մայրաքաղաք Լենքորանում։ ՄՍՀ-ն հռչակվել է տեղի ժողովրդի կամարտահայտությամբ, պահպանելով ինքնորոշման բոլոր նորմերը։ Մինչև մայիսի 18-ը տևած համագումարի ընդունած բանաձևը հռչակում էր, որ ՄՍՀ-ն մտնում է ՌՍՖՍՀ-ի կազմի մեջ։ Այսինքն, ՄՍՀ-ն վերադարձել էր Ռուսաստանի կազմի մեջ որպես նրա հանրապետություններից մեկը։ Եվ դա օրինաչափ էր, որովհետև այդ տարածքներն արդեն 200 տարի ռուսական պետության կազմում էին։ Տեղին կլինի նաև ընդգծել այն փաստը, որ ժամանակին Թալիշի խանությունը, որն ընդգրկում էր Թալիշ-Մուղանի տարածքները, կամավոր կերպով մտել էր հենց Ռուսաստանի, ոչ թե որևէ այլ պետության կազմի մեջ, և այդ պատճառով հենց Ռուսաստանն իրավունքներ ուներ այդ տարածքների նկատմամբ։ Այսպիսով, հակառակ Անդրկովկասում թուրքերի ծավալած անջատողական քաղաքականությանը, ՄՍՀ-ն իրեն հռչակեց այն պետության տարածքում, որում եղել էր երկու դար։ Այդ նոր պետության վերացմանն ուղղված բոլոր գործողությունները, փաստորեն թշնամական են եղել Ռուսաստանի հանդեպ։ Բայց, ըստ պանթուրքական հոգեբանության ու մտածողության, ոչ ոք իրավունք չունի ազատագրվելու թուրքական տիրապետության տակից, դա գնահատվելու է դավաճանություն, ոչ ոք իրավունք չունի ստեղծելու իր պետությունը ի վնաս նրանց պետությունների, իսկ նրանք դա կարող են անել ցանկացած այլ պետության նկատմամբ՝ որտեղ հնարավոր է, և այդ ժամանակ դա բոլորովին էլ անջատողական քաղաքականություն չէ, այլ ազգային-ազատագրական պայքար հանուն իր անկախության ու պետականության։ Եվ այդ իրավունքը միայն նրանց է տվել հենց երկնքի աստվածը՝ Մեծ Թենգրին... Բայց կրկին վերադառնանք Էրիվանին և 1918 թ. Բաթումի պայմանագրին»,- գրում է Զահիրադդին Իբրահիմին։
Այնուհետև Ալիևի վարչակարգի քննադատությունն ուժեղանում է, ընդ որում, Իբրահիմին ոչ ոքի չի խնայում. «Հենց ադրբեջանցի պատմաբանների հավաստմամբ, ԱՀ-ի կառավարությունը Բաքվում կարգվել է 1918 թ. Բաթումի պայմանագրից հետո։ Դա արվել է այն բանից հետո, երբ Օսմանյան Թուրքիան Ադրբեջանի Հանրապետությանն ստիպել է հրաժարվել Էրիվանի մարզի նկատմամբ հավակնություններից, որի տարածքը ճանաչվել է Հայաստանի Հանրապետության մաս։ ՈՒստի Ադրբեջանի կառավարությունը, որը գոյություն ուներ դեռ թղթի վրա, կարող էր միայն խնդրել թուրքերին, քանի որ այդ ժամանակ լոկ նրանք կարող էին որոշել ԱՀ-ին տալ այս կամ այն տարածքները։ Բայց իզուր. Բաթումի պայմանագրով Թուրքիային անցան նաև Նախիջևանի, Սուրմալուի գավառները, Շարուր-Դարալագյազի գավառի մի մասը և մի շարք այլ տարածքներ, որոնց հավակնում էր Ադրբեջանի կառավարությունը։ Վերջինս հավակնում էր նաև Նոր Բայազետի, Էջմիածնի և Ալեքսանդրապոլի գավառների մի մասին, Թիֆլիսի նահանգի ողջ Ախալցխայի գավառին և, բացի դրանից, Բորչալուի գավառին, Բաթումի և Կարսի նահանգներին (վերջինս նույնպես անցավ Թուրքիային)։ Դարձյալ կրկնենք, որ այդ մասին գրում են հենց ադրբեջանցի պատմաբանները։ ՈՒստի Ալիևը պետք է իմանար, որ նշված բոլոր մարզերը Ադրբեջանի կառավարության աչքում ունեին իրենց ապագա պետությանը պատկանելու նույնպիսի կարգավիճակ, ինչպիսին ուներ Էրիվանի ողջ գավառը։ Բացի դրանից, պետք է հաշվի առնել ևս մեկ ոչ պակաս կարևոր գործոն. առկա էր հայկական կառավարությունը՝ հայկական բանակով։ Այն իրական ուժ էր, որը ծանր ու անհավասար պայմաններում պատերազմում էր թուրքերի հետ։ Հենց Բաթումի բանակցությունների ժամանակ երեք ճակատամարտ եղավ հայկական և թուրքական բանակների միջև՝ Սարդարապատի (մայիսի 21-28), Բաշ Ապարանի (մայիսի 23-29), Ղարաքիլիսայի (մայիսի 26-28) ճակատամարտերը։ Թեև Ղարաքիլիսայի ճակատամարտում հայերը նահանջեցին, բայց լուրջ կորուստներ հասցրին թուրքերի գերակշիռ ուժերին։ Սակայն Սարդարապատի և Բաշ Ապարանի ճակատամարտերում հայերը հաղթանակներ տարան։ Հայ պատմաբանների կարծիքով, հենց Սարդարապատի ճակատամարտում տարած հաղթանակի շնորհիվ Արևելյան Հայաստանի զգալի մասը փրկվել է թուրքերի նվաճումից, և պայմաններ են ստեղծվել հայկական պետականության վերականգնման համար։ Նրանից հետո 1918 թ. մայիսի 28-ին հռչակվել է Հայաստանի Հանրապետությունը։ Բրիտանացի պատմաբան Քրիստոֆեր ՈՒոլքերի կարծիքով, եթե հայերը տանուլ տային այդ ճակատամարտը, ապա լիովին հնարավոր է, որ «Հայաստան» բառը մնացած լիներ միայն որպես պատմական աշխարհագրության տերմին։ Բացի դրանից, մի քանի օր ավելի ուշ՝ հունիսի 2-ին, տեղեկություններ եկան Էրիվանի շրջակայքում հայկական ուժերի նոր հաղթանակների մասին»։
Անկասկած հաճելի է, որ ոչ հայերն սկսեցին խոսել թուրքերի նկատմամբ 1918 թ. Հայաստանի հաղթանակների մասին, բայց դա միաժամանակ նաև զգաստացուցիչ է։ Հասկանում ենք, որ դա լավ կյանքից չէ, որովհետև նախկինում մեր հայկական խնդիրներն աշխարհում շատ քչերին են հետաքրքրել։ Այնուամենայնիվ, շարունակենք հետևել Զ. Իբրահիմիի մտքին։ Մեջբերում. «Հաշտության ու բարեկամության մասին արդեն հունիսի 4-ին կնքված Բաթումի պայմանագիրը, բացի Էրիվանից, Հայաստանին թողեց նաև Նոր Բայազետի գավառը և Ալեքսանդրապոլի, Էրիվանի, Էջմիածնի և Շարուր-Դարալագյազի գավառների արևելյան մասերը։ Մի քանի ամիս անց, 1918 թ. նոյեմբերին, Առաջին համաշխարհային պատերազմում «Քառյակ միության» պարտությունը թուրքերին ստիպեց վերադառնալու 1914 թ. սահմաններին և Հայաստանին թույլ տվեց ոչ միայն վերականգնել մինչ այդ կորցրած վերահսկողությունը Զանգեզուրի նկատմամբ, այլև իր կազմի մեջ ընդգրկել Կարսի նահանգը։ Ի տարբերություն հայկական կառավարության, ԱԺՀ-ի կառավարությունը չուներ իր բանակը, որն ընդհանրապես կարողանար կատարել արդյունավետ մարտական գործողություններ, վերահսկել ինչ-որ տարածքներ և, վերջապես, պաշտպանել իր բնակչությանը մինչև Բաթումի պայմանագրի ստորագրումը։ Հանուն արդարության պետք է նշել և այն, որ պատերազմից, հայերի հետ, տառապում էր նաև մահմեդական բնակչությունը։ Իսկ թուրքերին պետք էր արագացնել իրենց առաջխաղացումը դեպի Բաքու, որի համար հիմք էր հարկավոր, որը նրանց տալիս էր ԱՀ-ի կառավարությունը։ ՈՒստի թուրքերին մնում էր միայն այդ ձեռնասուն կառավարությանը ստիպել, որ ստորագրի Բաթումի պայմանագիրը իրենց թելադրած պայմաններով։ Միայն դրանից հետո թուրքական զորքերն սկսեցին այդ ժամանակ Բաքվի կոմունային ենթակա տարածք ներխուժելու իրենց գործողությունը։ Ադրբեջանի կառավարությունը, հնարավորություն չունենալով իր իշխանությունը հաստատելու նախապես իրենը հայտարարած տարածքներում, դա իրագործեց օսմանյան բանակի ուժերով, որոնց սվինների վրա Թբիլիսիից տեղափոխվել էր Ելիզավետպոլ (Գյանջա), հետո՝ Բաքու։ Փաստորեն, Թուրքիան ԱՀ-ի վասալ կառավարությունը պահում և օգտագործում էր, որ նրանց հավակնությունները կրճատելու հաշվին, նրանց իսկ ձեռքով, տարածաշրջանում լուծի տարածքային հարցերը՝ ստիպելով ստորագրելու այս կամ այն փաստաթղթերը։ Իսկ նրանք համաձայնում էին, որովհետև, ի տարբերություն հայերի, սեփական ուժեր չունեին և ամբողջությամբ ենթակա կառավարություն էին։ Նրանք պատրաստ էին ցանկացած տարածքներից հրաժարվելու, միայն թե իշխանությունը հաստատեն Բաքվում և այդ նավթային քաղաքը հռչակեն մայրաքաղաք։ Հետաքրքիր է և այն, որ թուրքերն ԱԺՀ-ի կառավարությունից պահանջել են տարածքներից հրաժարվել նաև հօգուտ Վրաստանի։ Իսկ վերջինից ուզում էին պոկել Բաթումը և մի շարք այլ տարածքներ։ Այդ մասին գրում են նաև այն ժամանակվա պատմության ադրբեջանցի հետազոտողները։ Բոլորովին վերջերս LAF TV-ով նման բացահայտումներ արեց այդ թեմայով ադրբեջանցի առաջատար փորձագետներից մեկը՝ Վասիֆ Գաֆարովը։ Այո, թուրքերն արել են, ինչ ցանկացել են և ավելի ուշ ներկայիս Ադրբեջանի տարածք մտնելուց հետո նույնիսկ ստիպել են ցրել ԱՀ Ազգային խորհուրդը։ Թուրքական զորքերը գլխավորող Նուրի փաշան ավելի ուշ ահաբեկչություն է սկսել տեղի բնակչության այն ներկայացուցիչների դեմ, ովքեր ելույթ էին ունենում նրա և նրա գործողությունների դեմ։
Առաջին Ադրբեջանական Հանրապետությունը հռչակվել է 1918 թ. մայիսի 28-ին, բայց Ազգերի լիգա չի ընդունվել, որովհետև, ինչպես բացատրվում էր Ազգերի լիգայի գլխավոր քարտուղարի հուշագրում, «Ադրբեջանի տարածքը եղել է Ռուսական կայսրության մի մասը, ինչի պատճառով հարց է առաջանում, թե բավարա՞ր է անկախության և դաշնակից պետությունների կողմից ճանաչվելու մասին հայտարարությունը, որպեսզի Ադրբեջանն իրավապես համարվի լիովին ինքնակառավարվող պետություն»։ Եվ, իհարկե, դա բավարար չեղավ. արդեն 1920 թ. ապրիլին հանրապետությունում սկսեցին սովետական կարգեր հաստատել։ Օսմանյան կայսրությունը պարտություն կրեց Առաջին համաշխարհային պատերազմում, և համաձայն Մուդրոսի պայմանագրի, թուրքերը պետք է զորքերը հանեին Անդրկովկասից։ Ստամբուլում ԱՀ-ի արտակարգ դեսպանորդ Ալիմարդան բեկ Թոփչիբաշևը վարչապետ Ֆաթալի խան Խոյեցուն հոկտեմբերի 31-ի իր նամակում համառորեն խորհուրդ էր տալիս բանակցություններ սկսել Ռաշտում և Էնզելիում տեղավորված անգլիացիների հետ։ Այդ պատճառով արդեն 1918 թ. նոյեմբերի առաջին օրերին շտապ կարգով Էնզելի է ուղևորվում մի պատվիրակություն, որի կազմում էին Նասիբ բեկ ՈՒսուբբեկովը, Ահմեդ բեկ Աղաևը և Մուսա բեկ Ռաֆիևը, և բանակցություններ սկսում Հյուսիսային Իրանում գտնվող անգլիական հրամանատարության հետ։ Բանակցությունները գեներալ Թոմսոնի հետ, որը վերջնագրային հայտարարություն արեց, ծանր էին ընթանում։ Բաքուն պետք է մաքրվեր թուրքական և ադրբեջանական զորքերից, ինչից հետո բրիտանացիները քաղաքը և բոլոր նավթահանքերը վերցնում էին իրենց վերահսկողության տակ։ ՈՒիլյամ Թոմսոնը դառնում էր Բաքվի գեներալ-նահանգապետ, քաղաքային ոստիկանությունը ևս անգլիացի էր գլխավորում։ Հետաքրքիր է, որ գտնվելով Էնզելիում, անգլիական զորքերի հրամանատար, գեներալ-մայոր Թոմսոնն ամեն կերպ ջանում էր համոզել ռուս դաշնակիցներին, որ Մեծ Բրիտանիայի կառավարությունը հանդես է գալիս հօգուտ Ռուսաստանի վերականգնման նրա 1914 թ. սահմաններում և չի ճանաչում Հարավային Կովկասի նորաստեղծ պետական կազմավորումները։ Այսպես, ըստ վերջնագրի, ռուսական զորամասերը, գեներալ Լազար Բիչերախովի գլխավորությամբ, նույնպես Բաքու մտան բրիտանական զորքերի հետ։
Այսպիսով, բրիտանացի գեներալն սկզբում ընդհանրապես բացառում էր «Ադրբեջան» անվանումով պետության գոյությունը։ Բայց երկարատև բանավեճերից հետո նա հայտարարեց. «Ըստ մեր տեղեկությունների, չկա ադրբեջանցի ողջ ժողովրդի կամարտահայտությամբ ստեղծված հանրապետություն, այլ կա միայն թուրքական հրամանատարության մեքենայությունների շնորհիվ կազմված կառավարություն։ Բայց քանի որ դուք համառորեն հակառակն եք պնդում, մենք տեղում ամեն ինչ կստուգենք և համապատասխան վճիռ կկայացնենք»։ Եվ իսկապես այդպես է եղել։ Այդ հայտարարությունը բացատրվում է նրանով, որ, առաջին. գեներալ Թոմսոնը դեռ շարունակում էր ցուցադրել դաշնակիցներին, թե ինքը «միասնական ու անբաժանելի» Ռուսաստանի կողմնակից է, երկրորդ. թուրքերի հեռանալուց հետո Ադրբեջանի Հանրապետության ապագան որոշվելու է տեղական իրողությունները հաշվի առնելով։ Ըստ էության, բրիտանացիներն Օսմանյան կայսրությունից Ադրբեջանը ստացան ոչ թե որպես ճանաչված անկախ պետություն, այլ որպես ռազմավար։ Ստամբուլից 1918 թ. մարտի 5-ին Ալիմարդան բեկ Թոփչիբաշևի զեկույցում հստակ երևում է, որ թուրքական կառավարությունն այն ժամանակ փաստորեն չէր ճանաչում Ադրբեջանական Հանրապետության կառավարությունը և հրաժարվում էր Բաթումի պայմանագիրը վավերացնելուց։ Զեկույցում Թոփչիբաշևը գրում էր. «Հավելեմ, որ իրավաբանորեն, նույնիսկ մինչև զինադադարը, Ադրբեջանական Հանրապետությունը պաշտոնապես ճանաչված չէր թուրքական կառավարության կողմից, ինչպես նաև վավերացված չէր դեռ Բաթումում կնքված բարեկամության պայմանագիրը»։ Նա զարմացած էր նաև նրանից, որ 1918 թ. Մուդրոսի զինադադարը կնքելիս Թուրքիան իր սեփականության պես էր տնօրինում Ադրբեջանի ճակատագիրը, իսկ այդ առնչությամբ վերջինիս բողոքները ոչ ոք հաշվի չէր առնում։ Ինչպես տեսնում ենք, Ադրբեջանական Հանրապետության անկախությունը կասկածի տակ է դրվել առաջին հերթին թուրքերի կողմից, որոնց համար այդ երկիրը, ըստ էության պրոտեկտորատ էր։ Ինչպես արդեն նշել ենք, իրականում նախապատրաստվում էր Ադրբեջանի միացումը Օսմանյան Թուրքիային՝ Մեծ Թուրանի ստեղծման շրջանակում»։
(շարունակելի)
Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ